Musiikkiviidakossa-tehtäväkirjan tekijät, sisarukset Taru Mäkimattila ja Kati Kajaniemi
ovat yhdistäneet osaamisensa ainutlaatuisella tavalla.
Minulla on kaksi musiikkipedagogin tutkintoa. Olen valmistunut konservatoriosta harmonikansoitonopettajaksi ja ammattikorkeakoulusta musiikkileikkikoulun opettajaksi. Lisäksi olen tehnyt kursseja rytmiikasta ja orff-pedagogiikasta. Työurallani olen opettanut soitonopetusta, soitinvalmennus-, musiikkileikkikouluryhmiä ja musiikin perusteiden tasoja 0-2. Minulla on myös lastentarhanopettajan pätevyys ja työskentelen esiluokan opettajana.
“Musiikin perusteiden oppiminen voi olla hauskaa. Olen opettajana nähnyt tarpeen tällaiselle oppimateriaalille, jossa lapsi toimii mielikuvitusmaailmassa ja tehtävät ovat mahdollisimman innostavia ja joissa erilaiset oppijat otetaan huomioon. Elämyksellisen oppimisen ohella kynätehtävät ovat tärkeitä oppimisprosessissa: hienomotoriikka, jota soittaminenkin tarvitsee, kehittyy vain itse tekemällä.
Lorut ja suurin osa tehtävistä ovat syntyneet usean lukukauden kuluessa luodessani materiaalia musiikin perusteiden nolla-kurssin oppilaille. Kati loihti kuvallisen ulkoasun ja suuri osa tehtävistä syntyi tiiviissä yhteistyössä toinen toistaan tukien. Tapahtui myös niin, että kuvien pohjalta syntyi tehtäviä.
Musiikkiviidakossa-harjoituskirjassa on tilaa oppilaan omalle musiikin kirjoittamiselle ja opettaja voi eriyttää tehtäviä oppilaan kiinnostuksen ja taitotason mukaan. Tärkein oppimisprosessissa on oppilas ja se että ilo oppimiseen säilyy. Tulee myös muistaa, että musiikkissa nuottikirjoitus on apuna eikä itsetarkoituksena.”
Kati Kajaniemi
Olen valmistunut taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Olen kuvataidepedagogi, kuvataiteilija ja valokuvataiteilija.
Musiikkiviidakossa-tehtäväkirja oli mielenkiintoinen projekti. Sain yhdistää osaamisalueeni, sillä tein koko kirjan visuaalisuuden alusta loppuun saakka. Käsissäni olivat ääriviivapiirustukset, graafinen suunnittelu ja taitto.
Sain yhdistää kirjassa valokuvan ja ääriviivapiirustukset, minulle läheiset ilmaisuvälineet. Halusin kirjan kansikuvaksi valokuvan. Päätimme sijoittaa siihen ääriviivapiirustuksia, jotka johdattavat lapsen piirustuksien mielikuvitusmaailmaan. Piirsin koko kirjan sisällön, 72 sivua, kannesta kanteen. Tarun antamat opetussisällöt sommittelin piirustuksiin. Kirjan tehtäviä kehitimme yhteistyössä. Piirsin kirjan nuottiviivastoista osan käsivaralla. Avainkaapin ja juurisävelten lyjykynällä piirretyt nuottiavaimet ovat minun piirtämiäni. Halusin Tarun piirtävän loput nuotit ja avaimet. Kokonaan piirretty Musiikkiviidakossa-tehtäväkirja on hyvin visuaalinen kokonaisuus ja jälki elävä.
